27.02.2012
Bez milosti
Prezident republiky udělil další problematickou milost a veřejnosti i politické reprezentaci dochází trpělivost.
Ozývá se volání po omezení tohoto výsostného práva hlavy státu. Milost bychom měli buď zrušit, nebo ji alespoň podmínit kontrasignací premiéra či jiného člena vlády, tak jak je omezena celá řada dalších prezidentových pravomocí.
S takovou změnou bych nesouhlasila.
Ano, i mne pobuřuje, když se dozvím, že za údajnými humanitárními důvody, které vedly k omilostnění paní Benešové, se skrývá spíše její kamarádství s rodinou Klausových, případně vazby na magistrátní politiky. Takové rozhodnutí se ocitá v příkrém rozporu s obecnou potřebou spravedlnosti, s přirozeným očekáváním, že špatné skutky budou řádně a včas potrestány, že šejdířům a podvodníkům vše neprojde. I když prezident není v právu udělovat milost nijak limitován, můžeme milost pro paní Benešovou považovat za určité zneužití tohoto institutu.
Ale existuje mnoho jiných případů, kdy je milost namístě, kdy je potřebná. Spravedlnost bývá totiž občas slepá a neumí správně odpovědět na všechny nuance života. Potrestá pachatele podle práva a nedokáže reflektovat mimoprávní skutečnosti, které činí trest příliš přísným, které vinu relativizují nebo dokonce způsobují, že samotné trestní stíhání se jeví nespravedlivým. Proto máme milosti.
Milost je archaismus, pozůstatek feudálních dob s neomezenou mocí panovníka, gesto monarchy. Je to nesystémový, nečekaný a poněkud tajemný příkaz udělený justici zvnějšku: netrestejte, nestíhejte, odpusťte, zapomeňte.
Milosti jsou takové, jaký je ten, kdo je uděluje.
Omezený, zaslepený, pyšný a prokorupční prezident bude patrně udělovat hloupé, averze vzbuzující milosti podvodníkům, kteří by měli být vděční, že od soudu neodešli s trestem mnohem přísnějším.
Naopak, v rukou lidsky smýšlejícího, empatického a moudrého prezidenta se může milost proměnit v nástroj milosrdenství, kterým skutečně má být a na jehož užitečnosti se celá společnost shodne.
Špatný prezident nám dává na výběr: milost nebo spravedlnost. Dobrý prezident dokáže obojí spojit v jedno.
Je na nás, jakého prezidenta si vybereme.
Ale právo udělovat milosti mu ponechme.
Komentáře
[1]
Chris
- WWW
Poznámka
Výstižně o tom napsala Evropanka, včetně návrhu na upřímnost:))
http://www.evropanka.blogspot.com...
[2]
@Teo
- WWW
Jsem zvědav, zda dostane milost brutální zločinec David Hons alias Roman Týc: http://ateo.cz...ges/r/RomanTyc.jpg O neadekvátnosti kriminalizace takového jednání mluvila včera v TV tvoje favoritka EW: http://www.ceskatelevize.cz...odin/ (cca od 4. minuty)
[3]
@Teo
- WWW
Dodatek
Vyjádření EW rovněž zpochybnil onen zaslepeně technokratický přístup, který jsi uplatnila u podobného případu jiného Romana... :p
[4]
Mod.
Udělované milosti vždycky někoho pobuřovaly, tak to bylo, je a bude, rozhodně to ale není důvod k tomu, omezovat tuhle pravomoc prezidenta ve chvíli, kdy má být jeho volba spojena přímo s občany. Pořád se nám prostě dává najevo, že jsme blbější než oni.
[5]
Chris
- WWW
Teo,
momentálně mám tady nějaký technický problém a nemůžu si to přehrát, brzy to napravím.
Ale jak jsi mi to přetlumočil, tak si říkám, že ona je Eliška prostě laskavá:)
Já se s ní neshodnu ve více věcech, to jistě, ale stejně si myslím, že by to byla skvělá kandidátka (ona je autorkou onoho nálezu ÚS, který říkal, že finanční úřady nemají chodit na daňové kontroly bezdůvodně a který pobouřil MF i správce daně - neuplatňuje se a je překonaný).
Mod,
já si to taky myslím, i když jsem zrovna dnes četla úvahu o tom, že u přímo voleného prezidenta je riziko, že si jej někdo zaváže příspěvkem na kampaň a pak to s milostmi skončí podobně jako v případě paní Benešové:(
Takovou ničím neomezenou pravomoc lze opravdu hodně snadno zneužít. Ale taky bych to nerušila:)
[6]
MaB
- Mail
stredoveky prezitek
Opravdu nevidim presvedcivy argument, ktery by dnes opravnoval prezidenta republiky modifikovat rozhodnuti justice.
Zejmena v pripadech a po té, kdy soudci spolu s lidovou jury rozhodli v dusledku dukladného a komplexniho zhodnoceni pripadu, kontradiktorne a verejne na zaklade nespornych faktu a s prihlednutim k osobnostti souzeného.
Po vycerpani vsech odvolacich procedur (odvolaci soud, kasacni soud, revize procesu, Evropsky soud...),lze udelat vice a lépe ?
Prezident naproti tomu nemusi pripad analyzovat ani sve rozhodnuti jakkoli motivovat. Je zcela a pouze na jeho vlastnim uvazeni, na jeho svévoli, libovuli ci rozmaru, takze vsechny "ulety" jsou mozné...
Podotykam, ze milost se tady udeluje az po vycerpani vsech jinych moznosti, na rozdil od amnestie.
[7]
Mod.
Chris a jak víme, čím si dosavadní prezidenty zavazovaly politické strany, které ho při volbě podpořily?
Je to prostě pořád to samé, rozdíl je jen v tom, že se taková zbraň může dostat do rukou někoho jiného než politických stran.
[8]
Chris
- WWW
Mod,
to jsem si taky říkala, když si vybavím ty "hry" kolem poslední volby v parlamentu, tak je taky prezident lecckomu zavázaný:(
MaB,
ba ne, podle mne to má význam, a veliký.
Zde se nemusí vyčerpat všechny prostředky a milost nemusí být jen prominutí trestu, ale také už nepokračovat ve stíhání (to např. využil V.Havel v době, kdy bylo v tr. zákoně ještě nějaké hanobení hlavy státu, někdo se toho dopustil a on nařídil nestíhat toho člověka - jestli si na to správně vzpomínám).
Milost slouží např. v případech (hypoteticky): muž odsouzený za majetkové delikty má nastoupit výkon trestu, žena mu těžce onemocní a děti by musely do dětského domova a podobně, tj. v případech, kdy klasická spravedlnost je moc přísná...
Myslím, že milost dostal i otec od romské rodiny, které náckové hodili zápalnou láhev do domu a popálili mu těžce dcerku, aby nemusel nastoupit v této situaci do vězení.
Takže nesystémová milost své místo v systému má a já si moc nedovedu představit, že by byla zrušena.
Jenomže je problém, že toto je už druhá nebo několikátá problematická milost, kterou V.Klaus udělil:(
[9]
Chris
- WWW
Zde v ČR je právě docela sledované, kdo dostane milost. Václav Havel jich uděloval myslím mnohem více než Václav Klaus. Klaus jimi šetří, ale zase je více těch podezřelých.
VK to také dělá jinak, agendu si "stáhl" přímo k sobě, zatímco V.Havel myslím vycházel z toho, co se doporučilo na ministersvu nebo někde, teď už nevím... prostě po nástupu VK se o tom mluvilo, že k tomu každý z prezidentů přistupuje jinak.
[10]
MaB
- Mail
ad 8) Chris,
je jasné, ze v tom pripade nemluvime o stejné veci :)
Na priklady, které uvadis, se tady vztahuje spis amnestie, coz je neco jiného nez prezidentska milost.
Na duvody zdravotni a humanitarni, neslucitelné s uveznenim, pamatuje samozrejme i primo zakon (se spoustou jurisprudenci).
(Cl. 729 CPP, Loi Kouchner aj)
[11]
Chris
- WWW
Amnestii
zde máme taky, ale je to označení pro "hromadné" omilostnění, hromadné prominutí či snížení trestů, které se dělá u význačných příležitostí, například nástupu prezidenta.
Není to individuální akt směřující vůči konkrétní osobě, jako milost.
[12]
Milan
- WWW
Milost je zázrak.
Zázrak je vymanění nějaké události z přírodních zákonů, je to porušení přírodních zákonů.
Milost pak je porušení zákonů lidských, vymanění nějakého skutku z důsledků podle lidských zákonů.
Milost i zázrak jsou tedy v tomto ohledu stejné - osvobozují od zákona a jeho důsledků v rámci nastaveného řádu. Jsou porušením řádu, vybočují z něj.
Milost je vždy nezasloužená. Nelze tvrdit, že někdo si milost zasluhuje z těch či oněch důvodů, zatímco jiný si ji nezasluhuje. To by musely takové důvody být někde vypsány a muselo by docházet k jejich vážení a posuzování a pak přirozeně i k nápravě omylů při tomto vážení a posuzování...
Milost neslouží k nápravě vadných rozsudků, není opravným prostředkem v rámci soudního procesu. Kdyby tomu tak bylo, musela by být podrobena řádu, musela by být vážena a odůvodňována a musela by se opírat o sloužitou soustavu procesních pravidel, například by jí muselo předcházet složité posuzování předchozích procesních etap atd. a udělovatel milosti by musel mít solidní kvalifikaci k tomu předepsanou, která by ho opravňovala v odborné rovině měnit rozhodnutí vysoce kvalifikovaných soudců...
Milost neslouží k nápravě nebo prevenci nespravedlnosti, jejím účelem není docílit spravedlnost. Milost naopak je vždy nespravedlivá, neboť spravedlnost narušuje - někoho ze spravedlivých důsledků vymaňuje.
Soudní proces má být spravedlivý a jeho výsledek má být nastolením spravedlnosti. Není-li tomu tak, je třeba změnit systém nebo osoby jej uplatňující, nikoli hledat nápravu cestou milosti.
Vždyť jak hrozně zní prohlášení: soud rozhodl nespravedlivě a president to cestou milosti napravil. To je na revoluci: soudy nesmějí rozhodovat nesprvedlivě!
Milost je mimořádná věc, věc mimo řád. Milost každý řád přesahuje. Její hodnota je vyšší než hodnota řádu. Milost je víc než spravedlnost.
Milost není vyhrazena jen presidentu republiky jako nástroj prolamující trestní právo a odebírajícího nějakého člověka z moci soudů.
Milost můžeme dávat každý z nás. A každý bychom to měli dělat. Milost totiž udělujeme druhému člověku vždy, když mu něco odpouštíme, zejména provinění proti nám samotným. Milost udělujeme druhému člověku vždy, když mu něco dáváme, co si nezasloužil, na co nemá nárok. Milost dáváme, kdykoli projevujeme jakékoli milosrdenství.
Milost je praktickým projevem lásky.
V naší dnešní společnosti je málo lásky, proto je v ní také málo milosrdenství, proto je v ní také tolik zloby a nenávisti za to, že někdo někomu udělil nějakou milost, zejména když ji někomu udělil president.
Nesmiřitelnost a pomsta je to, co dnešní společnost adoruje, nikoli milosrdenství a odpouštění.
Jenomže nesmiřitelnost a pomsta ještě nikomu štěstí nepřinesly. Milosrdenství a odpouštění jsou ale zcela nepochybným zdrojem osobního štěstí - to může poznat každý, kdo to zkusí v praxi.
[13]
graver
- Mail - WWW
Umím si velmi dobře představit případy, kdy by mělo udělení milosti morální smysl a ospravedlnil bych ho i jako "modifikaci rozhodnutí justice". Justice totiž zhusta se spravedlností nijak nesouvisí a umí být velmi scholastická. Chápal bych to jako "soud poslední instance", který dokáže zohlednit i jiná kriteria, než je litera zákona. "Milost" bych přitom neviděl jen v prominutí trestu, ale třeba i v jeho modifikaci (teď je to asi buď a nebo?).
Problémem pak zůstává, jaká instituce má dostatečný morální kredit k posuzování "milostí". V každém případě je ten návrh klasickou kompenzací exekutivní impotence. Neumíme zajistit, aby se s milostmi nekupčilo, tak je zakážeme. Něco jako zákaz chovu "bojových" plemen psů.
[14]
graver
- Mail - WWW
[12]
Já myslím, že řeč je přece jenom o trochu jiné milosti. A s odpuštěním to nijak nesouvisí. Milost v tomto pojetí není projevem lásky, ale spravedlnosti "mimo právo". A milost jako zdroj osobního štěstí? Já bych to viděl spíš jako zdroj cizího štěstí...
[15]
Evropanka [openID]
- WWW
ad [1] Berte, prosím, s rezervou, a nebo tam radši vůbec nechoďte. Sebekriticky uznávám, že lehká úvaha působí po převzetí ze soukromého blogu do velkého média divně, a pane, já se včera na sebe dozvěděla věcí! Slíbila jem si ale, že odteď se budu snažit psát jen samé chytré věci. Kromě toho, tahle Chrisina úvaha je mnohem lepší ;)
K tématu. Obecně nemám nic proti milostem a je dobře, že čeští prezidenti tuto výsadu mají. Jen mě mrzí, že kvůli jednomu "podivnému případu" mohou být zpochybňovány i ty ostatní. Ví někdo, jaké byly další udělené milosti, jakých případů se týkaly? Existují k nim podobné výhrady?
[16]
MaB
- Mail
ad 11) milost x amnestie
Milost je zde individualni a nezbavuje viny, pouze vykonu trestu.
Amnestie je jak individualni, tak hromadna a jde o "zapomenuti" provineni, o pardon.
I ve Francii se s podivem sleduje polemika o kontroverznich prezidentskych milostech Vaclava Klause.
Jedna se o milost udelenou Tomasi Malinovi, blizkému spolupracovnikovi F. Mrazka, "jednoho ze sefu site organizovaného zlocinu", (trestany za velké danové podvody) a byvalé reditelce MU v Praze, A. Benesove (dva roky s podminkou za klientelismus aj.).
V.Klaus na Webu vysvetluje udeleni milosti nemoci jejiho manzela a nutnosti pece o neho. Ponekud nelogické, jak ji v tom tento trest branil ?
Tato extrémni shovivavost se da mozna vysvetlit pratelstvim AB s Livii K.(?)
Ladislav Jakl pise:
"Kdybych byl ja sam prezidentem, nikdy bych se nesnazil milost zduvodnovat....Vysvetlovat individualni a osobni rozhodnuti je vzdy problematické a riskantni."
To urcite.
A takoveto dezavuovani justice silne pripomina "bananové republiky".
Nejhorsi je, ze je to i nazorny priklade nerespektovani demokratickych principu...
[17]
Chris
- WWW
Mikeilo,
mně se to právě líbilo: "Je to naše kamarádka a máme na to právo." To by bylo zdůvodnění, že by všichni padli do mdlob:)
Viděla jsem nějaké Tvé články převzaté na Nev. psu a nepřipadaly mi divné:)
A copak, nějaký přechytralý prudič? To bych pouštěla jedním uchem tam a druhým ven:)
Zpochybnění ostatních milostí: to mi na tom vadí taky. Že jeden případ vrhne špatné světlo i na ty ostatní.
Já to nesleduji nijak systematicky, ale myslím, že udělené milosti a jejich zdůvodnění (nevím, zda zdůvodnění všech) asi vydává Klaus či Hrad na nějakých stránkách, možná jako tiskovou zprávu, netuším.
Odtud to berou novináři a samozřejmě vždycky z toho vyzobnou tu nejzajímavější nebo nejproblematičtější. U některých se zjistí až po čase, že byly "podivné". Nedávno např. Respekt přinesl zprávu o údajně zaplacené milosti (omilostněná už předem avizovala někde u lékaře, že je odsouzená, ale "milost pro ni je už zakoupena", lékař to dal do zprávy, pak to snad někam ohlásil a vyšetřovalo se to, milost skutečně dostala).
[18]
Chris
- WWW
MaB,
ano, zdůvodnění milosti pro paní Benešovou, která dostala za tak rozsáhlou zpronevěru jenom podmínku tím, že se musí starat o manžela, to je skutečně nešťastné.
Taky si vybavuji zprávy, že byli omilostněni lidé z podivného prostředí kolem některých nechvalně známých kmotrů z podsvětí.
Jakl má ale pravdu, zdůvodňovat se to nemusí.
Navíc např. u A.Benešové to bylo celé kontraproduktivní, teď je medializována a všichni vědí, čeho se dopustila...
Musíme zkrátka vyměnit prezidenta. Klause už nic nebrzdí, zbývá mu jen rok mandátu. Na rozdíl od situace u vás ale máme jistotu, že stávající prezident kandidovat už nebude:)
[19]
Chris
- WWW
Gravere,
[13]
dívám se tu do Ústavy, do pravomocí prezidenta, čl. 62 písm. g) zní to takto: Prezident republiky
"odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem, nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li soudem zahájeno, aby se v něm nepokračovalo, a a zahlazuje odsouzení"
Není to klasické "buď a nebo" - je tam i zmírnění trestu, např. by bylo možné zmírnit trest nepodmíněný na podmínku, odpustit jen část trestu...
Taky si mi nelíbí ten přístup, že když VK milosti zneužívá (je to otázka, pro milosti nejsou žádná pravidla, tak termín "zneužití" není přesný, spíš to využívá v nevhodných případech), měli bychom je kvůli tomu zakázat.
Např. Zuzana Roithová by k tomu třeba přistupovala jinak:)
[20]
Chris
- WWW
Odkaz
Jiří Hlavenka se ve svém posledním článku zamýšlí mj. nad zajímavým působením, mocí Pražského Hradu:
http://www.bloc.cz...t-problem.aspx
[21]
Chris
- WWW
Milane,
asi bychom měli rozlišit milost v duchovním smyslu a milost v užším smyslu, o které píšu.
Ano, milost je vždy nezasloužená a neměli bychom ji považovat za nástroj spravedlnosti, tedy v tom justičním smyslu.
Ale přece jenom jsou, pokud hovoříme o prezidentské pravomoci odpouštět tresty, milosti a milosti. U některých milostí je takový akt jaksi v souladu s naším obecným chápáním toho, co je správné, etické, co býti má (nemusí to být nutně v souladu se zákony), u jiných ne.
Ačkoliv jsem daleka nenávisti, myslím, že milost pro paní Benešovou je z té druhé skupiny. A zlobí mne na tom především to, že ještě pár takových úletů ze strany prezidenta a milosti budou zrušeny nebo významně omezeny. Jak píšu, nechci o tento insitut přijít. Ale když s ním bude V.K. nebo jeho nástupce zacházet takto, tak k tomu možná dojde.
[22]
Chris
- WWW
Dodatek, Mikeilo,
tak už jsem si dočetla:)
Klasická česká internetová diskuse, no:)
Ale napsala jsi to dobře, tak se nenech otrávit.
[23]
Mod,
abolice nařízení, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo
agraciace odputění nebo zmírnění dosud nevykonaného trestu
rehabilitace zahlazení odsouzení
Amnestie (z řeckého amnéstia, zapomenutí) znamená rozhodnutí o hromadném, a to úplném nebo částečném prominutí trestu, a současně o zahlazení odsouzení pro trestný čin. Neruí tedy rozsudek ani občanskoprávní odpovědnost odsouzeného (např. povinnost nahradit kodu), ale pouze trest. V České republice bývá doprovázena abolicí, to jest rozhodnutím o zastavení nebo nezahájení trestního řízení pro činy, na ně se vztahuje.
Řekla bych, e VH si víc liboval v abolicích, zatímco VK si víc libuje v agraciacích.
VH krom toho pouíval docela vydatně amnestií, VK s nimi etří jako s afránem.
[24]
Mod,
Ježyš, čtverečky:o)
[25]
Evropanka [openID]
- WWW
Chris :)
Otrávit se nenechám, protože mně je celkem buřt, co tam ty lidi říkají, ale musím strávit to, že cokoli napíšu, může se objevit někde jinde. Holt se tomu budu muset přizpůsobit a víc se snažit :)
Jj, taky jsem četla - Radka Kadlecová - taky se nedá říct, že její případ přispěl pozitivně k dojmům, jaké má veřejnost z prezidentských milostí.
[26]
MaB
- Mail
ad 23) Mod,
to je zajimavé ! ve francouzstine je:
abolition = zruseni (napr.trestu smrti)
gracier = omilostnit
réhabilitation = ospravedlneni, vraceni cti
amnistie = odpusteni
Pricemz:
kdyz jde o amnestii, kterou zde udeluje narodni shromazdeni, musi byt minulé chyby zapomenuty a je zakazano komukoli, aby je vyhledaval nebo pripominal pod trestem sankci.
Milost udeluje prezident a znamena zruseni nebo snizeni trestu. Odsouzeni vsak zustava zapsané v trestnim rejstriku, cimz se milost lisi od amnestie.
[27]
Mod,
MaB
proto jsem to sem okopírovala z Wikipedie ( proto ty čtverečky, které se pak ale vezou i ve vlastním textu:-( ), aby nedocházelo k záměně pojmů, prostě naše Ústava to má takto:o)
Svého času měli zákonodárci zálusk omezit/ ztížit VH abolice, ale pak to nějak utichlo.
Netuším, jak je to s milostmi v souvislosti s rejstříkem trestu ( to by nám asi řekla Chris ), ale je tu jakási lhůta po jejímž uplynutí se trest v rekstříku zahladí ( je o to možné předčasně požádat i soud), nicméně orgány činné v trestním řízení stejně takové zahlazené tresty vidí a většinou je neopominout vytáhnout, když se to hodí.
[28]
Mod,
Mimochodem, kupříkladu uložené (samostatně) peněžité tresty, nebo tresty veřejně prospěšných prací, se do rejstříku trestů nezapisují :o)
[29]
Chris
- WWW
Druhy milostí
Je to přesně tak, jak píše Mod: abolice, agraciace, rehabilitace, tj. zahlazení odsouzení.
Zahlazení odsouzení: na to jsou skutečně lhůty, po kterých se na odsouzeného hledí jakoby odsouzen nebyl a odsouzení se neobjevuje ve výpisu z RT. Pak ale existuje opis RT, se kterým se pracuje např. při vyšetřování aj. a tam to zůstává. Ale v běžném občanském životě se předkládá výpis.
U některých TČ je to tak, že vykonáním trestu to zahlazení nastane automaticky, např. právě u obecně prospěšných prací.
A zahlazení lze provést právě i prezidentskou milostí.
Ale jak se milosti projeví či neprojeví v tr. rejstříku, to teď z hlavy nevím, podle mne by to mělo záležet na tom, v jakém rozsahu ta milost byla uložena, tzn. zda šlo i o rehabilitaci či nikoliv.
[30]
Chris
- WWW
Minulý článek
Na toto téma jsem psala už před dvěma lety:
http://www.christabel.bloguje.cz...
To se týkalo právě milostí pro Mrázkovy lidi:(
[31]
Mab
- Mail
ad 30) Chris,
clanek jsem si se zajmem precetla a jen mne utvrdil v presvedceni, ze je prezidentska milost prezitek.
Pokud existoval trest smrti, byla to posledni hraz, ktera jeste mohla zabranit justicnimu omylu a mela proto své opodstatneni.
Prezidentovi zakon dokonce ukladal povinnost pripadem se zabyvat, i kdyz potom zalezlo jen na nem, zda milost udeli nebo zda pronese obligatni frazi " nechavam volny prubeh spravedlnosti, aby jednala."
Pro jedineho cloveka to bylo strasné bremeno, jak o tom svedci i pameti prezidentu pred r.1981.
Dnes je situace jina. Justice se modernizuje, speje ke stale vetsi ochrane jedince, tresty se individualizuji, odvolaci procedury zjednodusuji, velkou roli dostava soudce svobod, je snaha o vetsi transparentnost.
O amnestiich rozhoduje parlament, proc by nemohl rozhodovat i o milosti ? Bylo by to rozhodne demokratictejsi.
A pokud by to bylo technicky slozité, mohlo by byt rozhodovani o milosti svereno rade eminentnich osobnosti, jako je tomu v otazkach etickych nebo neemu na zpusob konstitucni rady.
Moc nejenze korumpuje, ale i stoupa do hlavy a moci zpity politik snadno ztraci soudnost. Tomuto riziku by se demokracie mela branit...
[32]
Mod.
Mab
jen ať tady ty milosti pěkně v rukách prezidentů zůstanou:o), vpodstatě je to jedna z z mála jeho pravomocí,a nemáme tu sice trest smrti, ale najde se tu semtam někdo, odsouzený k doživotí, nad jehož možností omilostnění by se měl mít kdo zamyslet.
[33]
Chris
- WWW
MaB,
tak to si ani nedovedu představit, když má jeden člověk rozhodovat o trestu smrti. Já bych určitě všem trest zmírnila na doživotí.
Kolektivní rozhodování o milosti např. v parlamentu zde nemá tradici, ale pokud bude milost omezena, tak nejspíš tím způsobem, že rozhodnutí prezidenta bude ještě vyžadovat spolupodpis premiéra nebo ministra. Ani to sice není 100% pojistka proti kupčení s milostí (zejména když jsou oba např. ze stejné strany), ale už to není jenom na jednom člověku, ztrácí se z toho to "absolutistické gesto". Tak to myslím bylo za 1.republiky, i když si nejsem jistá.
Mod,
no to jsem mohla čekat, Kajínek váš oblíbenec:) Tak kvůli němu po zachování milostí tedy neprahnu:)
Je pravda, že prezident těch samostatných pravomocí, bez kontrasignace, tolik nemá.
Ale dost zajímavé postavení má při vládních krizích - pak už záleží na tom, jak je to silná osobnost.
V této souvislosti je otázka, jak by se třeba Z.Roithová osvědčila:-?
[34]
Mod.
Aniž bych kohokoliv jmenovala, musím podotknout, že každý odsouzený, kterému se nedostane výsady obnovy řízení, navíc tak tvrdošíjně, si zamyšleení nad možností udělit misto, určitě zaslouží:o)
[35]
Milan
Ústava 1920
§ 103
(1) Presidentu republiky přísluší právo udíleti amnestii, promíjeti nebo zmírňovati tresty a právní následky odsouzení trestními soudy, zvláště též ztrátu volebního práva do Národního shromáždění a jiných zastupitelských sborů, jakož i - s vyloučením trestných činů soukromožalobních - nařizovat, aby soudní trestní řízení nebylo zahajováno nebo nebylo v něm pokračováno.
(2) Tato práva nepříslušejí presdentovi republiky, jde-li o členy vlády obžalované neb odsouzené podle § 79.
(šlo o tresný čin porušení ústavy, kterého se mohl dopustit jen člen vlády)
Ústava 1948
§ 74 odst. 1 bod 11.: má právo udílet amnestii, promíjet nebo zmirňovat tresty a právní následky odsouzení trestními soudy a nařizovat s vyloučením trestných činů soukromožalobních, aby se soudní řízení trestní nezahajovalo nebo se v něm nepokračovalo. Tato právu mu nepříslušjí, bude-li proti němu zavedeno řízení podle § 78, anebo jde-li o presidenta republiky obžalovaného nebo odsouzeného podle § 78 nebo o členy vldáy obžalované nebo odsouzené podle § 91.
(§ 78 - velezrada, § 91 - porušení ústavy)
Ústava 1960
čl. 62 odst. 1 bod 11:
má právo udělovat amnestii, promíjet a zmírňovat tresty uložené trestními soudy a nařizovat, aby se soudní řízení trestní nezahajovalo nebo aby se v něm nepokračovalo.
Federační ústavní zákon 1968:
čl. 61 odst. 1 písm. j): má právo udělovat amnestii, promíjet a zmírňovat tresty uložené trestními soudy a nařizovat, aby se soudní trestní řízení nezahajovalo nebo aby se v něm nepokračovalo, a zahlazovat odsouzení.
V žádné z našich přechozích ústav nebylo presidentské právo milosti omezováno kontrasignací člena vlády ani vázaností návrhem ministerstva spravedlnosti. Vždy šlo o absolutní panovnický regál, dříve omezený jen personálně vyloučením členů vlády jmenované presidentem z milosti pro trestné činy proti ústavě.
Nikdy nebyl definován účel milosti, nikdy nebyla stanovena žádná procesní pravidla, ani žádná věcněprávní omezení vyjma oné zmíněné exempce ministrů pro porušení ústavy a vyjma sistace práva milosti v případě řízení pro velezradu.
Udělování milosti bylo v našem právu vždy výsadní a výlučnou pravomocí presidenta jakožto hlavy státu, a nepodléhalo nikdy ničemu jinému než jeho vlastnímu osobnímu úsudku.
Snahy o omezování presidentova práva udílet milost mně přijdou trapné & hloupé & nesystémové & krátkozraké.
Vždyť pak by byl president opravdu jen loutka v rukou loutkovodičů ze sekretariátů politických stran - ani ty příslovečné věnce by nakonec nemohl klást podle své vlastní úvahy.
Zvlášť když Havel delegoval presidentské pravomoci v záležitostech sjednávání mezinárodních smluv na vládu (114/1993 Sb.) a Klaus dosud nenašel odvahu to zrušit (doufám, že to zruší aspoň jako poslední úkon své funkce - to ještě musím napsat Jaklovi jako námět, snad se toho chytí).
[36]
MaB
- Mail
ad 35) pane Milane,
Pokud jde o ceské pomery, mate jiste pravdu. Prezident tady opravdu prilis pravomoci nema.
Ale jestli je neco trapné, je to predevsim fakt, ze jednu z mala vysad, které jsou mu svereny, nedustojne diskredituje jejim "uzivanim v nevhodnych pripadech" (Chris).
Naproti tomu ve Francii, kde stale pretrvava de Gaulluv rezim osobni moci, je prezident takrka absolutisticky monarcha. Jeho moc je ve vetsinovém systému, zejmena kdyz jsou vsechny instituce v jeho barvach, prakticky neomezena.
Obzvlast kdyz navic jmenuje i reditele verejnych sdelovacich prostredku a ma pod kontrolou prokuraturu...
Domnivam se proto, ze justice by mela byt dostatecne zmodernizovana a mela by mit dostatek prostredku k tomu, aby mohla optimalne fungovat. Potreba udelovat milost by tak byla minimalni.
Dodavam jeste, ze na duvody, uvedene v zduvodneni milosti pro T.Malinu a A. Benesovou, zakon pamatuje i bez nutnosti prezidentského zasahu...
[37]
Mod.
Možnost udělit milost bych já viděla třeba v případě Kamily Velikovské, která dostala 7 let za zabití manžela po mnoha letech domácího násilí ( odseděla 2/3 trestu), a ne u někoho, komu je "potřeba" omilostnit podmínku.
Ale nu což, je to prezidentská výsada, a když už je, snahy o zdůvodňování pak mnohdy vyznívají komicky až směšně.
[38]
MaB
- Mail
voda na mlyn odpurcu...
prave ctu v Nymbursku:
Devetatricetileta zena zijici v alternativni rodine chtela porodit doma jen za asistence kamaradky a manzela.
Dite vsak po porodu zilo jen nekolik vterin a po nasledujicich komplikacich bez odborné pece zemrelo.
[39]
Chris
- WWW
MaB,
ano, včerejší velmi smutná událost.
Dala jsem odkaz sem na konec diskuse:
http://www.christabel.bloguje.cz...
[40]
Chris
- WWW
Mod,
kandidátkou na milost by mohla být taky I.Koenigsmarková, která se do problémů dostala zčásti tím, že jí matka při domácím porodu zatajila podstatné skutečnosti a trest je pro ni hodně přísný:(
Kamila Velikovská také, to souhlasím.
Milane,
děkuji za doplňující informace.
Já jsem jenom někde zaregistrovala, že za první republiky to bylo jinak než dnes, ale to byl nějaký obyčejný článek, vůbec jsem to neověřovala a ani nevím, zda jsem to pochytila tak, jak to bylo podáno.
K těm pravomocím: ono to taky hodně záleží na osobnosti prezidenta. U nás to samozřejmě nebude nikdy jako v prez. systémech, ale jak jsem psala, např. při vládních krizích nebo po volbách je úloha prezidenta nezanedbatelná. Také např. při výběru ústavních soudců hraje svou roli. A v neposlední řadě může být výraznou morální autoritou - což bych řekla, že je přesně to, co od něj lidé čekají. Ale tuto roli současný prezident bohužel nenaplňuje.
Na delegaci sjednávání mez. smluv nevidím nic špatného, připadá mi to správné.
[41]
Mod.
38., 39
já teda nejsem zrovna 2x příznivcem, ale možná by se při dnešní technice a mnohdy až nesmyslném monitorování těhotných žen, mohlo přijít do porodu na to, že dítě trpí srdeční vadou.
[42]
Chris
- WWW
Mod,
mrkni do té diskuse o omylech JXD, na konci to holky píšou, že se na to přijít nemusí. Mne samotnou to také zarazilo.
[43]
Mod.
Mrknu, to by byl ovšem dost zásadní argument proti domácím porodům, protože to je v takové případě totální ruská ruleta:-(
[44]
ratka
- WWW
38. ten pripad je velice zajimavy. Jako argumentproti domacim porodum ho nevnimam. naopak. vnimam, ze zde zasahla priroda.
[45]
Ela
Myslím si, že v současné úrovni předporodní diagnostiky nepřijít na srdeční vadu je obrovská profesní chyba lékaře (málo zkušeností, starý přístroj, nepečlivost..). Nemyslím si, že to je moc pravděpodobné. A/nebo..otázkou je, jestli budoucí matka využila možností, které jí současné zdravotnictví pořád ještě "zadarmo" nabízí.
[46]
Chris
- WWW
Ratko,
ano, nejspíš "zásah přírody", která nám ukazuje, že jsme proti ní takhle malincí.
Elo,
netroufla bych si takto soudit, že někdo udělal chybu. Ta matka možností prenatální diagnostiky využila, pokud vím. Ale skutečně nejsme všemocní, abychom viděli do všeho, odhalili předem všechno, vyřešili všechny problémy... Mimochodem, pokud má lékař k dispozici jen zastaralý přístroj, tak to snad není jeho obrovská osobní chyba? Stejně tak málo zkušeností není chyba, např. mladý lékař z podstaty věci snad nemůže mít mnoho zkušeností?
[47]
Chris
- WWW
:)
Sem to vlastně nepatří, patří to pod tento článek:
http://www.christabel.bloguje.cz...
[48]
Milan
Kdyby byla presidentkou paní Christabel,
udělovala by milost podle svého a byla by milosrdná zcela jistě k jiným delikventům než pan Klaus. Stejně tak kdyby byla presidentkou paní Mod, prokazovala by své milosrdenství jiným lidem.
A samozřejmě by každá z nich některými svými milostmi pobouřila spoustu lidí, kteří mají jiný hondotový žebříček nebo vnímají ten či onen trestný čin jinak. Například milost pro vražedkyni manžela by vyvolala dosti značný odpor. Patrně větší, než jaký vyvolal pan Havel omilostněním (abolicí) sochaře, který si jen tak vyšel s nožem na ulici a zabil tam 16 letého kluka jen proto, že se mu ten kluk zdál být skinheadem.
Každý president uděluje milosti podle svého hodnotového žebříčku. Či spíše naopak - neuděluje. Tedy hodnotový žebříček vytváří zábrany, proč tomu či onomu pachateli president milost neudělí.
Z těch udělených milostí se dá i něco vysledovat.
Velmi milosrdným byl údajně JUDr. Husák - ten prý uděloval až 1400 milostí ročně (to jsem někde četl), ovšem tehdy se to novinářům pod nos necpalo a zbytečně se o tom nemluvilo. Co se ovšem pamatuji na zvěsti, které tehdy o tom chodily, tak byl milosrdnější k obyčejným lidem a dosti nemilosrdný k výše postaveným papalášům a známějším umělcům a sportovcům (vyjma Hegerové, za kterou se silně přimlouvala Švorcová). Určitě by bylo zajímavé, kdyby se jeho milostem věnoval nějaký doktorand a vyžádal si pro doktorskou práci přístup do archivu (tajné to není).
Havel také uděloval hodně milostí, ale novináři byly přetřásány jen některé. Jaké hodnoty limitovaly Havla při udělování milostí, to mně není příliš jasné. Z disponibilních informací jen dovozuji, že nikdy nebral ohled na mínění poškozených.
Ing. Klaus uděluje milosti poměrně málo. Nevedu si statistiku, ale mám dojem, že jeho limitou je násilí - násilníkům, lupičům se zbraní a vrahům milost neuděluje. Také mám dojem, že dbá na to, aby škoda způsobená fyzickým osobám byla pachatelem uhrazena. Ale nevím, na podrobné rozbory nemám čas, to je práce skutečně pro nějakého studenta či vědce.
Osobnost toho, kdo uděluje milost a prokazuje tím milosrdenství (jakož i postoje lidí, kteří mu připravují podklady) je zde samozřejmě rozhodující, když nejsou (naštěstí) stanovena žádná právní pravidla pro takové posuzování.
Někdo holt bude více přihlížet k způsobu spáchání trestného činu, jiný k důvodu jeho spáchání, další k osobnosti pachatele, jiný k důsledkům na poškozené, jiný pak zase k důsledkům trestu na pachatele nebo na osoby na pachateli závislé...
Já bych třeba vždy velmi silně přihlížel k stanovisku poškozeného, protože mám za to, že člověk stěží může odpouštět za někoho jiného. To by samozřejmě vyloučilo vrahy, protože mrtvý člověk už odpustit svému vrahovi nemůže. A naopak by to zvýhodnilo ty, kteří by byli schopni poškozené k odpuštění přesvědčit, např. rychlou a úplnou náhradou škody a omluvou a přiměřeným pokáním...
No ale presidentem nejsem a protože nemám 50 tisíc podporovatelů ani nebudu.
[49]
Milan
Oprava
Tak ne 14 set, ale průměrně 2 tisíce ročně milostí dával JUDr. Husák a v roce 1987 dokonce 3207 a tvrdil to sám Havel:
http://www.vaclavhavel.cz...mp;id=9
[50]
Milan
I Klaus má k tomu zveřejněná stanoviska:
http://aktualne.centrum.cz....phtml
a seznamy:
http://www.hrad.cz...ti/index.shtml
a stojí za to aspoň letmo si z toho něco přečíst.
[51]
Ela
Ad 46 - sem to nepatří, odpověď dám sem:
http://www.christabel.bloguje.cz...
[52]
MaB
- Mail
ad 49 a 50)
ano, opravdu to stoji za precteni !
Sami prezidenti zde otevrene priznavaji, jak je udelovani milosti zatezujici a nevdecné. Berou to jako neprijemnou povinnost spojenou s funkci. Jako nutné zlo.
Jsou si vedomi toho, ze ve vetsine pripadu narazi na nepochopeni. A neni divu. Jak by bylo mozné chapat, ze byla milost udelena jeste pred vyrokem soudu ?
A jak nemit dojem, ze jde nejen o libovuli, ale i o nahodu.
Neni prakticky mozné, aby prezident sam prostudoval dukladne vsechny pripady, ktere si to zasluhuji. Nutne tedy vznika i pocit nespravedlnosti a frustrace.
Nehlede k tomu, ze se tak verejnosti potvrzuje, co si vetsinou mysli nebo tusi - ze je justice jeji zeme spatna a ze k ni nelze mit duveru.
Zakon je pry "sablona". Ano, to by platilo, kdyby ho aplikovaly roboty a ne soudci. Ti maji preci za povinnost individualizovat ho a prizpusobit tak kazdému pripadu. Mohou se samozrejme i mylit, ale od toho jsou vsechny odvolaci procedury...
Skutecne by proto neskodilo nad timto anachronismem se zamyslet.
I jinde se o to dost uspesne snazi.
Vsechny uvedene pripady milosti, udelene VK, muze vyresit soudce svobod (juge des libertés). Ten je jmenovan prezidentem soudu prvni instance a vybran z nejzkusenejsich soudcu. Je prislusny k tomu, aby presetril vsechny zadosti o osvobozeni i s prihlednutim k humanitarnim duvodum.
Bez jeho souhlasu take neni mozna zadna hospitalizovat proti vuli.
Ani drzeni velmi tezce nemocnych ve vezeni zakon nedovoluje.
Prezidenska milost je kontrasignovama predsedou vlady a ministrem spravedlnosti a svobod. A pouze jako posledni rekurs.
To ji dodava na dustojnosti a zadouci noblesnosti, kterou si sama prezidentska funkce zaslouzi.
(o tu by ji zadny prezident nemel svym chovanim nebo jednanim pripravovat :)
[53]
ratka
tak jak se stavime k detem (jako k predmetum ktere muzeme opravovat a upravovat dle libosti ci nelibosti) tak se stavime uplne ke vsemu kolem nas.¨
bez spetky pokory.
tento muj komentar patri pouze castecne do deti a do hledaní viníka za umrti vrozene poskozeneho ditete. (matka? Lekar? príroda? nebo díte samo?)
je to celkove technokraticky pristup k reseni problemu. ja to vim, ja vam to reknu a takhle to bych to udelala kdyby me nechali. jakobych ja nebo ty nebo tamten onen vedeli jak se to ma delat :o/ vime houby
A tak k tem milostem.
je pravem prezidenta udelovat milosti. Proto je to milost. jeho omezene poznani. a jeho omezena osobni vule. není to ani spravedlive a nedava to zadny logicky smysl. proste chce dat milost, tak ji da. je to jeho pravo z titulu funkce.
az bude nekdo z kritiku udlených milostí prezidentem tak si tak udeli milost tam, kde to on/ona bude povazovat za primerene.
[54]
MaB
- Mail
ad 52)
tri chyby pomalu na jednom radku ! Pri psani by se skutecne nemelo telefonovat...(alespon ja ne:) Pardon !
ad 53)
Ti kritici, kteri prezidentem nebudou, by meli mlcet ?
[55]
ratka
- WWW
ti s tim nemaji nic spolecneho. jo muzou remcat :o) ale to je taky vse co muzou.
[56]
MaB
- Mail
ad 55)
nestacim se divit, ceho vseho tim "remcanim" v prave probihajici predvolebni kampani dosahuji !
Skoda, ze bude za 2 mesice konec...:)
[57]
ratka
- WWW
56. ceho? nevim zda mame na mysli totez. jakoze zbavit prezidenta jeho prava udelit milost?
[58]
MaB
- Mail
ad 57)
ne zbavit, to je stale jeste prilis velky symbol, (vzdyt az do roku 1870 byli sami kralové a nejaky ten cisar, celkem 79 !), ale rozumne omezit a prizpusobit radoby moderni demokracii XXI.stoleti.
Pracovalo se na tom dost dlouho, posledni zakon je z r.2008.
Jak rika i graver, bez vecné nespokojenosti ("jamais content") by nebyl pokrok...:)
[59]
Chris
- WWW
Souhlasím s tím, že každý z prezidentů má svoje kritéria, že milost je výsostné právo atd.
Ale přece jen se nemohu zbavit dojmu, že mezi milostí pro někoho, kdo se musí skutečně třeba starat o těžce nemocného příbuzného, který by jinak zůstal bez pomoci, a milostí pro kamarádku korupčnici, která odpouštěla školné kamarádům straníkům a vlivným úředníků, je jistý rozdíl:(
[60]
Chris
- WWW
Poznámky k diskusi
Ještě ke Klausovým milostem: myslím, že Klaus omilostnil toho majitele sběrny, který střílel po zlodějích, co kradli šrot - nejsem si úplně jistá, ale mám dojem, že ano - a to mne rozladilo dost, s tímto jsem opravdu nesouhlasila.
Ad Husák: je dobře, že dával tolik milostí, ale myslím, že to mohl být důsledek také obecné vyšší přísnosti tehdejší justice - tehdy nebyly odklony, žádná podmíněná zastavení, žádná narovnání, žádné obecně prospěšné práce, žádné domácí vězení, prostě kriminál za kde co, tak možná se to tímto vyrovnánalo:-?
V souvislosti s milostmi mi je také líto, že se velmi málo využívá amnestie. Havel dal tu první amnestii velmi širokou, veřejnost se toho zalekla, a od té doby se amnestie skoro nevyhlašují, a to je škoda.
Ad zrušení milosti: zatím ty návrhy nebyly pokud vím příliš konkrétní, proto moc nečekám, že by v tomto směru nastaly v brzké době nějaké změny a úpravy Ústavy. Bude zajímavé, jak s tímto institutem naloží příští prezident, jak k tomu přistoupí první prezident vzešlý z přímé volby.
[61]
Mod.
60.
tak ta amnestie pro majitele sběrny mě tedy nepohoršila. Jediná pro mne pohoršující byla amnestie VH pro Martu? Chadimovou.
Přidání komentáře...

